maanantai 15. kesäkuuta 2009

Riika KV, Latvia 13-14.6

..Ei taida Suomesta löytyä tuollaista saarlossia...

Terveisiä Latviasta, huima reissu takana, ihanaa olla kotona ja sertejä löytyy kaksin kappalein, niin ei tartte ihan heti lähteä uudelleen;) Matkaan lähdettiin Lahdesta King Tourin kuljettamana, siitä laivalle ja kohti Riikaa hotelli Tomoa. Lahdesta tuli myös kyytiin upean näköinen flätti herra, ja koirasilmäni oli oikeassa, "Esko" pokkasi sunnuntaina BIS1 pokaalin!!! Wau!!

Matkaseurueemme koostui 22 ihmisestä ja erirotuisesta koirasta, rotukirjo oli saksanseisojasta Lhasa apsoon, hyvin tuntui kaikilla menneen ja kukaan ei tainut tittelittä tulla takaisin. Bussistamme löytyi siis BIS1 flätti, BIS5 dalmis ja RYP5 podengo elikkäs Weppi;) Meno matkalla pysähdyimme supermarketti Rimissä ja siinä oli toinen bussilastillinen suomalaisia kissaihmisiä.. Nauratti vietävästi kun halusivat silitellä Weppiä, olenkin ollut sitä mieltä jo pitkään että ripaus kissaakin tuosta koirasta löytyy;) Myöhään illalla olimme hotellilla ja aikaisin aamulla lähdimme näyttelypaikalle.

Näyttelypaikka oli SKONTO HALL joka oli todella siisti halli, tilaa löytyi ja kehät olivat avaria. Parkkeerasimme tavarat rauhalliselle paikalle ja viereiseen leiriin tulikin Geir Nordahl Pedersen vaimoineen Norjasta. Geir lähti arvostelemaan kehään ja me jäimme pitämään seuraa hänen viehättävälle rouvalleen todella jäykällä englannilla. Rouva selitti ummet ja lammet koiristaan ja itsestään, me vain Kirstin kanssa nyökyteltiin ja sanottiin että jees,jees... Lontoon kurssi olisi kyllä pikaisesti paikallaan;)

Kirsti kävi ensiksi nappaamassa bordercollie Lordille cacibit ja sertit, vasta myöhään iltapäivällä pääsin itse kehään Gerard Jippingille joka arvosteli podengot myös euroopan voittajassa tänä vuonna. Odotuksia ei ollut, kysyi aluksi koiran ikää ja sanoin että juuri tänään täyttää 3vuotta- ja arvostelun päätteeksi tuli onnittelemaan ja sanoi että nyt on kaksi syytä juhlia ja läiskäsi cacibit ja sertit kouraan. Hauska mies. Ryhmän otti sunnuntain tuomari eli juuri kyseinen norjalainen, sijoituksia ei lauantaina meillä eikä muillakaan bussilaisillamme ollut.

Sunnuntai aamuna saimme nukkua pitempään, 11.30 lähti bussi kuljetus näyttelypaikalle. Olimme Kirstin kanssa hauskasti vierekkäisissä kehissä ja samalla kellonlyömälläkin. Alkoi perhosia olemaan vatsassa minullakin ennen kehää, ja olin aivan varma että jääp cacibit pöytään, mutta huoleni oli jälleen aivan turha, Weppi esiintyi todella iloisesti ja eihän siitä voinut olla tykkäämättä;) Pedersenkin muiskautti pusun Wepin kuonolle kun on niin nice and very happy dog. *nauraa* Hän sanoi muistavansa koiran myös eilisestä ryhmästä, mutta muistutti, että kilpailu on aina uusi, eikä hänen tarvitse tykätä samoista koirista kuin kolleegansa, näinhän se on.. Todella jämptin oloinen tuomari, perusteli jokaisen koiran kohdalla päätöksensä, pysyi todella hyvin aikataulussa ja oli aidosti kiinnostunut koirista, Suosittelen;)

Iltapäivällä olikin ryhmien aika, 5ryhmän otti Philip John joka kasvattaa shelttejä ja collieita, ja arvelin isonkehän olevan ihan tyypillinen läpijuoksu ja käsipäivää.. Mutta kappas vaan, podengo pääsi täydestä ryhmästä 10joukkoon Malamuutin, huskyn, samojedin, pomeranian, shiban, faaraokoiran, kleinin sekä jokusen muun kanssa. Siinä sitten peräkanaa juostiin aikamme ja laitettiin jälleen koirat seisomaan, itse olin faaraokoiran ja pomeranian välissä ja tuomari tuli minua kättelemään ensimmäiseksi, annoin koiralle palkan ja lähin painelemaan kehänauhojen alitse "kotia kohti" ja kehäsihteeri lähti juoksemaan minun perään että dont go, run a ring!! Mie olin ihan pysäkillä että mitä hittoa täällä nyt tapahtuu, ei pysty ymmärtämään, pönötin siinä ihan tutkalla, ja sitten tajusin katsoa tuomaria joka odottelikin meitä ruusuke kädessä, ei hitto että nauratti moinen koomailu.. Sattuuhan sitä paremmillekin;)

Ryhmän kruunasi kaverini samojedin ryp1 sijoitus, vannotin heille aikaisemmin että jääkää ihmeessä ryhmiin, mustamies varmasti nostaa! Hienoa olla oikeassa. Ryhmän jälkeen rotutuomari rouvineen tuli myös kohteliaasti onnittelemaan, Pedersen paukutteli henkseleitä kun 3/5 sijoittuneista oli hänen valitsemia Roppeja.

Mukava lopetus näyttelyviikonlopulle, ja voin taata että "itäblokkiin" en vähään aikaan lähde, senverran mukavuuden haluinen olen hotellin, aamupalan sekä ruuan suhteen;) Kaikki oli kumminkin ookoo, mutta kun on tottunut Prismaan ja saa Siwan niin jotain siitä välistä puuttuu. Madventure kiittää ja kuittaa.